Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


Dmuchawa a płyn w chłodnicy, odpowietrzanie układu chłodzenia


Szpadyzor71

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Mam taką sprawę. Ostatnio moja dmuchawa zrobiła się bardzo kapryśna i nie chce chodzić. Na żadnym biegu. Od czasu do czasu zaskoczy, wtedy chodzi normalnie, żadnych niepokojących odgłosów z siebie nie wydaje. Wyczytałem gdzieś w internetach, że podobno w sam naprawiam E30 (tak E30) jest napisane, że jak mało płynu w chłodnicy to dmuchawa nie działa. I tutaj moje pytanie, czy jest to prawda w teorii(wiem to trzeba by zapytać tych co mają książkę sam naprawiam E30) no i w praktyce (nie mam pod ręką sam naprawiam E34 żeby sprawdzić). Przyznaję, że ostatnio ucieka mi płyn z jednego węża (chłodnica - obudowa termostatu - muszę go wyczyścić), ostatnio nawet dość szybko, (i zdarzyło się że dwa razy płynu było na dnie). Raz dolewałem przy pustym zbiorniku i nie działającej dmuchawie, ale nie odpaliłem wtedy auta i jak przekręciłem zapłon to dmuchawa nie ruszyła. Na następny dzień "wstała" normalnie i chodziła przez jakiś czas.

Dobierałem się już do dmuchawy jak nie chodziła, odsłoniłem ją sobie w komorze silnika, pokręciłem ręką i zaskoczyła, ale nie kręciła się z jakimś oporem, według mnie normalnie. Potem po złożeniu wszystkiego dolałem płynu i chodziła przez jakiś czas znowu.

Przy okazji drugie pytanie, po co przy odpowietrzaniu układu chłodzenia włącza się nawiew na maksa i ogrzewanie?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, nawiei na maksa przy maks goracym nastaiweniu ;)

To wiem Wojtku, ale powiedz mi dlaczego tak? Co to ma na celu? :) Może wtedy będzie to miało jakieś sensowne wytłumaczenie dla tej teorii, że dmuchawa nie działa jeśli płynu jest mało.

P.S.: Wyczytałem w sam naprawiam E34 tylko taki punkt w niesprawnościach układu ogrzewania i przewietrzania:

Objawy: Za mała wydajność ogrzewania

Przyczyny: Za niski poziom cieczy chłodzącej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to może być walnięty opornik dmuchawy, dla tego wariuje.

Od tego bym zaczął,wczoraj Ojciec demontował dmuchawę niepotrzebnie,po sprawdzeniu na krótko chodziła,wyciągneliśmy ten rezystor wyczyściłem wtyczkę,spryskałem szprajem do styków i dmuchawa działa.A ksiażkę sam naprawiam można sobie wsadzić w tym wypadku bo w niej jest opisany tylko sedan a on ma ten przekażnik w zupełnie innym miejscu niż Touring-taka ciekawostka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko podobno opornik jak wariuje to dmuchawa chodzi na 4 biegu. U mnie martwa, ale sprawdzę go dzisiaj.

P.S.: grzesiek84 o jakim przekaźniku mówisz? I wyjaśnij od razu co pisze sam naprawiam a jak jest w Touringu.

Podobno chodzi tylko na 4 biegu,miałem tak w hondach,a tutaj dmuchawa nie działała wcale na żadnym biegu.Miałem na myśli ten rezystor żeby już nie mącic z żadnymi przekażnikami,w książce piszę że w sedanie jest za schowkiem(nie wiem bo mamy touringa) a w touringu jest schowany na tunelu środkowym obok pedału gazu-za dywanem.Masz sedana tak?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to masz ten rezystor obok pedału gazu jak u mnie.U mnie ten kawałek dywanu jest przykręcony na 1 wkręt-to widocznie fabrycznie tak było znajdziesz go w dywaniku odkręcasz,wyjmujesz dywanik i będziesz widział po kablach gdzie on siedzi,wyciągasz go z takiej blaszanej osłony,wypinasz wtyczke i masz na wierzchu,ja wyczyściłem tą wtyczke najpierw pilniczkiem,pózniej spryskałem szprajem do styków elektrycznych,wyczysciłem też bolce od wtyczki na tym rezystorku papierem ściernym i po problemie z dmuchawą.Tak to wygląda

https://www.google.pl/search?q=rezystor+dmuchawy+bmw+e34&tbm=isch&imgil=Yhp1Tn60SAYg5M%253A%253BeHv4915kfsWhLM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fbmw-diesel.pl%25252Fforum%25252Fviewtopic.php%25253Ff%2525253D15%25252526t%2525253D6768&source=iu&pf=m&fir=Yhp1Tn60SAYg5M%253A%252CeHv4915kfsWhLM%252C_&biw=1280&bih=655&usg=__XtgkS_B_vOwfkfXkBN4PaqpoHjg%3D&ved=0ahUKEwiujZugjOjKAhVH7RQKHedSDWIQyjcIJQ&ei=UoC4Vq6cDsfaU-eltZAG#imgrc=mXKGOBoCN2kzIM%3A&usg=__XtgkS_B_vOwfkfXkBN4PaqpoHjg%3D

Edytowane przez grzesiek84
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szpadi !

kupuj nową dmuchawę - ja już to przerobiłem jakiś czas temu.

- jeżeli masz walniętego jeża (opornik) to będzie Ci chodzić na 4 biegu,

- jeżeli nie masz płynu w zbiorniku chłodnicy to nie będziesz miał ciepłego powietrza,

- jeżeli dmuchawa raz Ci działa a raz nie i to niezależnie od wybranego biegu tzn. że komutator silnika dmuchawy i same szczotki poszły się ******lić.

Z własnego doświadczenia powiem Ci tak. Naprawa/regeneracja starej dmuchawy jest nieopłacalna, szczotki ciężko znaleźć chociaż można kupić jak będziesz potrzebował dam namiar. BOSCH bo on jest producentem tej dmuchawy dopracował ją do perfekcji a mianowicie wraz ze zużyciem szczotek zużywa się komutator aż dmuchawa się zatrzymuje i następuje to po około 22 - 23 latach w zależności od eksploatacji. Szukania "igły" na Allegro czy po forum w cenie od 50 do 150 też sobie odpuść bo to jest wszystko ****a warte - najczęściej też szczotki słabe i zdarty komutator. Mi mój oryginalny padł jakoś w wakacje, początkowe objawy były tak jak u Ciebie czyli nieraz działał innym razem nie działał - pomijam już że cug był słaby. Później zaczął przepalać bezpiecznik, bodajże nr.19 a to za sprawą tego że komutator już był tak chudy że się przygrzewał. Zatem założyłem używkę bo miałem za darmo i póki było ciepło chodziła, przyszły przymrozki zaczęła popiskiwać, pojechałem w bieszczady to już miałem buczenie/warczenie i stwierdziłem że ******le, drugiego trupa nie kupię bo wymiana tego do najprzyjemniejszych nie należy. 2-3 tygodnie temu kupiłem nówkę na Allegro z wysyłką za 204 zł, wentylator jest z POLCAR'u (to megahurtownia) a ma symbol 2015NU-1 (wersja do aut z klimą, wirnik 152mm, długość całości 240mm). Wizualnie jak oryginał BOSCH, przewody uzwojenia nawet grubsze, wagowo chyba cięższa, po numerach nabitych na obudowie wirnika wytropiłem jakąś firmę w Niemczech. Zapierdala jak złoto. Myślę że 10 lat pokręci jak nic. Lepiej wydać 200 zł i zapomnieć niż co pół roku wydawać 50 zł i się w****iać że się zacierają. Nowa wa ASO ponad 1000 ;) piszę jakby Cię poniosło.

Zadzwonń do mnie i pogadamy. Ja już temat dmuchawy opanowałem - aż dziwie się że nie zadzowniłeś najpierw do mnie :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało prawdopodobne jest żeby rezystor był ***nięty i dmuchawa nie działała całkiem ja kupowałem do Sagui rezystor za 50zł :)

A co do dmuchawy czasami wystarczy porządne czyszczenie i preparat do styków 2x pomogło i dmuchają już od groma czasu bez problemu.

a tak jak pisze efendi koło 200zł można już kupić zamiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efendi czy Polcar ma też te wersje bez klimy?nie mogłem namierzyć odpowiednika dla werscji z nr .....175(końcówka)

U mnie przechodziłem już naprawianie przełącznika 3 biegu(bo akurat ten nie wstawał),potem solidne czyszczenie rezystora dmuchawy(u mnie po prawej w tunelu) ale kiedy kręci się powoli od 0 do 1biegu słychać jak rytmicznie stuka-komutator już ma rowy masakryczne i pewnie jedna szczotka już ma ostrą rezerwę.

Szukałem zamienników to Termotec życzy sobie 700zł za tą wersję bez klimy(wtyczka).

Na te polcarowskie wersje z klimą(na wsuwki) trafiłem jakiś czas temu ale nie wiem czy wymiarowo to to samo bo też bym nie pierdzielił się w dłubanie ze szczotkami bo komutator to już zwłoki mimo że wstaje dmuchawa za każdym razem.

Poziom wody nie ma wpływu na dmuchawę.

Zbyt niski odsłoni elektrozawory i pewnie reduktor lpg i tu jest kłopot z ogrzewaniem.

Przy odpowietrzaniu włącza się nagrzewnicę by dokładnie odpowietrzyć krótki obieg a dmuchawę wlącza się po to by wyczuć powiew ciepłego powietrza( niekonieczni 4 bieg-możesz na 3 lub 2 zależy jak jesteś wyczulony na ciepło)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziki --> oczywiście że mają w ofercie to co Cię interesuje

[ATTACH=CONFIG]38974[/ATTACH]

Odrazu Ci powiem że we Wrocławiu oficjalnym przedstawicielem Polcar'u jest bodajże Octopus (zajmują się reklamą i handlem częściami) ale w przypadku mojego wentylatora mieli cenę o 100 zł wyższą niż na Allegro.

Wentylator dla Ciebie jest:

- najtaniej tutaj: NOWA DMUCHAWA NAWIEWU BMW 5 E34 , 7 E32 !!!!!!!!!! (5825323142) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

- tutaj masz dobre foty: DMUCHAWA BMW 5 E34 AC + / - (5919293235) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

Ja swój kupowałem tutaj (spoko obsługa i paczka idzie kurierem) wentylator wnętrza dmuchawa Bmw 5 e34 7 e32 8 e31 (5924640432) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. zatem możesz zadzwonić i zapytać czy mają albo po prostu odrazu wziąć od z tych linków co podałem wyżej.

Szpadi --> Ty już dostałeś odemnie ten namiar.

Zostaje jeszcze ASO :D i 1250 PLN w portfelu mniej ;(

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szpadi miałem podobnie jak Ty i skończyło się wymianą dmuchawy.

Najpierw pojechałem do ASO, ale po usłyszeniu ceny (ok.1200zł) podziękowałem i zacząłem szukać czegoś w sensownych pieniądzach.

Koniec końców kupiłem nowy ori Bosch za ok. 300zł icon_smile.gif

Problem był tylko taki, że była to sama dmuchawa bez łopatek, ale to też udało mi się zrobić, za 50zł przełożyli mi łopatki z mojej starej dmuchawy.

Po montażu - dmuchawa działa jak należy.

Podobno chodzi tylko na 4 biegu,miałem tak w hondach,a tutaj dmuchawa nie działała wcale na żadnym biegu.Miałem na myśli ten rezystor żeby już nie mącic z żadnymi przekażnikami,w książce piszę że w sedanie jest za schowkiem(nie wiem bo mamy touringa) a w touringu jest schowany na tunelu środkowym obok pedału gazu-za dywanem.Masz sedana tak?

W sedanie też jest koło pedału gazu :) - ja tak mam :)

Dla potomnych:

Różnica jest w roczniku auta - wyprodukowane po 2 tygodniu 1990 mają rezystor obok pedału gazu, wcześniejsze mają tak zwany "miecz" i jest on za schowkiem:

Tu macie opisane:

BMW E34 Website

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja dmuchawa od tygodnia chodzi jak gdyby nigdy nic, z jedna mała przerwa wczoraj (przez jakaś minutę po 20 min postoju). Jak bedzie chwila wolnego, pusty garaż i auto zastępcze to wyciągnę ja na stół i obejrzę. Narazie czas i obecna sytuacja mieszkaniowo wykonczeniowa skutecznie mi to utrudniają. :)

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki efendi.

Zamawiam na allegro i spokój święty bo czasu wolnego i na auto coraz mniej by tak sobie dłubać i dłubać:)

i to jest bardzo dobra decyzja :)

powiem Ci jeszcze Dziki jedną ciekawostkę apropo tego wentylatora.

Wymieniłem go u siebie i tak jak już pisałem chodzi cicho elegancko. Nie mniej jednak miałem delikatne wrażenie "coś słabo wieje" tzn. nie urywał mi głowy na 4 biegu :D. Wymieniłem filtr kabinowy, którego trochę temat zaniedbałem bo wymieniałem go ostatnio 3 lata temu i teraz NA 4 BIEGU ŚCIĄGA MATERIAŁ Z PODSUFITKI :D :D :D :D :D. Zatem jeżeli dawno nie wymieniałeś kabinówki to dla pełnego efektu proponuje wymienić w komplecie :P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...