Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Piotr Opublikowano 22 Marca 2017 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Zgłoś Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2017 1.Co to są oleje energooszczędne? W polskim klimacie najbardziej energooszczędne oleje mają klasę 0W-30. Zimą, nawet przy siarczystym mrozie, pozwalają na łatwy rozruch silnika, a po jego rozgrzaniu stają się „wodniste” i stawiają minimalne opory. Dzięki temu udaje się zmniejszyć zużycie paliwa. O ile niska lepkość zimowa ma same zalety, o tyle niska lepkość wysokotemperaturowa oznacza, że właściwości ochronne oleju są umiarkowane. Jeśli silnik przystosowano do takiego oleju, wszystko będzie dobrze, ale jeśli nie, to zastosowanie go (np. 5W-30) grozi zniszczeniem jednostki! 2.. Czy można zastosować olej 10W-60 zamiast 10W-40? W większości przypadków tak, o ile spełnia on pozostałe wymagania silnika (normy jakości API, ACEA, normy producentów itp.). Efektem takiej zmiany jest lepsza ochrona jednostki napędowej w ekstremalnych warunkach (np. duże obciążenie, wysoka temperatura), ale też wzrost spalania oraz minimalne obniżenie osiągów. Pomimo to oleje tej lepkości stosuje się w samochodach sportowych lub w przypadku dużego wyeksploatowania silnika. 3. Czy można mieszać oleje różnych lepkości? Bez problemu, szczególnie jeśli musimy pilnie dolać oleju, a nie mamy pod ręką takiego produktu na dolewkę, jaki już jest w silniku. Pamiętajmy tylko, że oba powinny spełniać minimalne wymagania silnika, chyba że wkrótce i tak planujemy wymianę. 4. Czy lepkość oleju zmienia się w miarę przepracowania? Tak. Do oleju w silniku dostają się różne zanieczyszczenia, a także paliwo, które obniża jego lepkość. W dieslach z filtrem cząstek stałych dochodzi czasem do takiego rozrzedzenia oleju, że grozi to zatarciem (ostrzeżeniem dla użytkownika jest wtedy zbyt wysoki poziom oleju). Jednak i bez tego przepracowanie środka smarnego (na skutek ścinania cząsteczek, podgrzewania) powoduje nieodwracalne zmiany jego parametrów 5. Czy w starym aucie powinienem zmienić syntetyczny olej 5W-40 na mineralny 15W-40?Olej 15W-40 słabo sprawdza się podczas mrozów, ponadto większość takich olejów to produkty mineralne o dużo gorszych właściwościach niż syntetyki. Jeśli silnik jest mocno zużyty, to po przeczytaniu instrukcji obsługi auta i konsultacji z mechanikiem można rozważyć zastosowanie oleju o zwiększonej lepkości „letniej”, przy zachowaniu niskiej lepkości zimowej (czyli np. 5W-50 zamiast 5W-40). Dzięki temu uniknie się problemów zimą, a jednostka będzie mniej narażona na wycieki i zużycie. 6. Mam „ciężką nogę”, lubię jazdę na wysokich obrotach. Jaki olej powinienem stosować? Mechanicy odradzają stosowanie w takich przypadkach olejów energooszczędnych o lepkości 30. Każdy olej o większej lepkości będzie lepszy. Należy sprawdzić w instrukcji auta, jaka jest najwyższa tolerowana przez silnik lepkość oleju, i taki olej wybrać (np. 5W-50, 10W-60, a w ostateczności nawet 5W-40). 7. Co robić, gdy podczas mrozu zgęstniały olej uniemożliwia rozruch zimnego silnika? Należy zmienić olej na taki, który ma niższą lepkość zimową. Jeśli to niemożliwe, można zamontować w silniku elektryczną grzałkę, która podgrzewa olej przed rozruchem. To z reguły rozwiązuje problemy występujące w starszych autach. Źródło Auto-świat.pl - http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/co-znaczy-10w-40-wyjasniamy-jak-wybrac-olej/8gqk6 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi