Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


E36 ('97) 323i przestala gadac


sevar

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, swiezy na forum, odrazu z problemem (z gory przepraszam, jesli zlamie tym tematem jakis punkt regulaminu lub temat sie przewijal - mialem problem z odnalezieniem sensownej diagnozy).

 

Postaram sie szczegolowo opisac co jest grane.

Ktoregos dnia po powrocie auto normalnie zgaszone, kolejnego juz nie zagadalo (rozrusznik nie kreci).

Sprawdzilem 2 kluczyki (oba wczesniej dzialaly), brak chocby zakrecenia rozrusznikiem, bendixa nie slychac

Bezpieczniki pod maska sprawdzone, wszystkie cale

Pierwsza mysl - padl rozrusznik - niestety spiecie na krotko wyeliminowalo diagnoze, rozrusznik zagadal.

Proba odpalenia auta na pych nie przyniosla rezultatow. Na tym etapie dowiedzialem sie o EWS.

Po podlaczeniu komputera pojawil sie blad (18) uszkodzony EWS - wyczytalem, ze blad moze rowniez znaczyc problem z czujnikiem polozenia walkow rozrzadu (czy to dobry trop? Jeszcze nie wiem)

Wrocilem wiec do EWS, dowiedzialem sie, ze to EWS 2, rozrusznik spiety na krotko przy samym module rowniez gada (po wypieciu sterownika i kluczyk w stacyjce na pozycji start)

Znalazlem schematy z opisem PINow oraz calego ukladu.

Na PINie 13(niebieski kabel - polaczenie z transmiterem za antena EWS) pojawia sie 10-12V (nie pamietam wartosci)

Wyjalem sterownik ews 2 (HW 2, SW 2, bialy z fioletowym gniazdem pinow, przekaznik  siemensa), znalazlem informacje ze ELMOSy na plytce lubia padac (jak to zdiagnozowac?)

 

Co jeszcze... swiece wymienione ~ 2miesiecy temu.

 

Na te chwile jestem troche w kropce, nie wiem z ktorej strony to ugrysc(bez zrodla, wydaje sie ze oba uklady ELMOS na plytce zachowuja sie tak samo), zeby naprawic uklad. Ma ktos podobne doswiadczenia lub ma pojecie jak to rozwiazac? 

Jest moze ktos z Wroclawia kto ma pojecie o problemie? Narazie znalazlem tylko magikow, ktorzy w DME wycinaja ews, ale wydaje sie, ze naprawienie tego ustrojstwa jest tansze i nie uposledza samochodu ;)

 

Z gory dzieki za wszelka pomoc i przepraszam, jesli temat byl juz wiele razy poruszany i rozwiazywany

 

sevar

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslalem o tym, ale czy przy tych objawach, to na pewno wina EWS? Rozmawialem z 1 gosciem, do wyciecia potrzebuje DME i wola sobie ~ 350zl. Jak mi powiesz "Tak, to na pewno ews, wycina sie go z dme", to nie bede sie wachal. Jesli jest ktos na forum kto ogarnia temat, to rowniez traktuje to jako pewniejsza usluge niz gosc z lapanki

 

sevar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekaj jak ews blokuje auto, chyba brak jest iskry i auto nie pali. Pamiętam jak bawiłem się stacyjką bez pestki z kluczyka, rozrusznik kręcił. Może kostka od stacyjki padła i nie zapodaje na przekaźnik prądu. Lub sama pętla ews przy stacyjce szwankuje. Czym błędy zczytywales?

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja, jak wkładałem do e36 kluczyk bez pestki, to kontrolki na zapłonie świeciły, ale rozrusznik na bank nie kręcił, po prostu nic się nie działo. Więc bardzo prawdopodobne, że to może być ews. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ponury: Cholera wie, gosc "z polecenia" na warsztacie weryfikowal - auto zabralem jak gosc okazal sie kompetencja dazyc do dna. Na dniach bede mial "jakis" komputer pozyczony, jak bede mial w rekach to bede mogl powiedziec co to za ustrojstwo. No chyba ze jest ktos z okolic Wroclaw, Zakrzowa z komputerem i ma ochote pomoc :) 

 

Z tego co czytalem, to EWS II dziala jakos 2 stopniowo:

-po wlozeniu kluczyka idzie zasilanie na traspondera z cewki (antena) i kluczyk wysyla 10 znakowe haslo

-ews weryfikuje to haslo i jesli jest ok, to przechodzi do 2 fazy (wydaje sie, ze na tym etapie rozrusznik powinien krecic, ze wzgledu na to, ze ludzie opisuja sytuacje gdy walniety jest ews a jednak rozrusznik kreci - to tylko przypuszczenie)

 

-ews wysyla komende o drugi "klucz", ten jest przez ews wysylany do DME, a komputer ma za zadanie zweryfikowac czy podana wartosc pasuje do VINu zapisanego w DME, jesli jest ok, DME sie odblokowuje (tu jest spieta pompa paliwa).

 

Zaznaczam, ze to sa wnioski z tego co czytalem w internetach, informacje nie sa jeszcze przez nikogo potwierdzone.

 

Podlaczylem wczoraj ews do auta - ELMOSy (maja najprawdopodobniej za zadanie odkodowac sygnal z receivera - sterownika tuz za antena, oraz zakodowac sygnal ktory bedzie wychodzil z EWS do DME - po 1 na kanal) nie grzeja sie (podobno to sie zdarza). Jest tam rowniez przekaznik siemensa, nie "cyka" - obstawiam ze to on musi "cyknac" zeby odblokowac rozrusznik, ale dalej szukam schematu do samej jednostki EWS II (narazie znalazlem tylko wszystko dookola). Jesli przypuszczenia sa prawidlowe, to tak jakby kluczyka nie widzial, jeszcze nie wiem dlaczego. Jak dostane komputer to sprobuje wykonac synchronizacje - nie wiem co sie synchronizuje, wiec nie mam pojecia jaki bedzie efekt, ani czy bedzie mozliwa (blad " uszkodzony ews" za wiele nie mowi :) ).

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przelutowalem ELMOSy wew jednostki ews II (interface komunikacyjne najprawdopodobniej 1 koduje sygnal wejsciowy, 2 wyjsciowy), w miedzyczasie zdechl bezpiecznik 31, po spieciu wszystkiego i wymianie bezpiecznika auto znow gada ;) 

 

Moze ktos skorzysta:

W przypadku diagnostyki ews II, warto sprawdzic wszystkie bezpieczniki (chyba ze 3 odpowiadaja czesciowo za ews)

Podpiac komputer i zweryfikowac bledy - sprobowac synchronizacji ews dme. Troche bardziej skomplikowany proces, ale da sie do ews'a wpisac kod z pestki z kluczyka

antena ews ii powinna miec rezystancje 30Ohm (potrzebne sa cienkie kabelki zeby wpiac we wtyczne i po nich weryfikowac multimetrem).

na wtyczce do jednostki ews (za schowkiem) trzeba sprawdzic co sie dzieje. Opis pinow zalacze w poniedzialek, najwazniejsze, niebieski kabel daje ~10V + sygnal, jesli na tym kablu nie ma napiecia, uwalony transmiter pod kolumna kierownicza). 

wew jednostki ews II lubia padac w/w elmos'y (nie znalazlem dokumentacji po numerach). Mozna kupic 2 modul o tych samych numerach (najprawdopodobniej te same HW i SW wystarcza, ale ja trafilem dokladnie to samo oznaczenie sterownika po numerach OEM) 

Tu warto sprawdzic czy spiecie na krotko kreci rozrusznikiem (2 grube kable podajze PINy 1 i 3), jesli nie to mamy inny problem

 

Co do samego protokolu:

1 Krok:

Kluczyk wysyla haslo do ews II (zakodowane w jednostce centralnej uklady), jesli sie zgadza - odblokowuje rozrusznik

2 Krok:

EWS II rzada od kluczyka informacji, ktora wiarze go z DME (tutaj dowiedzialem sie, ze DME odbiera taka informacje i weryfikuje ja z VINem pojazdu), jesli sie zgadza, uklad zaplonowy lub pompa paliwa jest odblokowana (nie pamietam na czym jest zabezpieczenie).

 

Chyba wsio, poprawcie jesli naklamalem. U mnie koszt to 50zl, 0.7 whiskey i troche czasu ;)

 

sevar

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...