Krzysiek Opublikowano 3 Czerwca Zgłoś Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca Witajcie pasjonaci BMW! Szukam porady i chcę podzielić się obserwacjami dotyczącymi problematycznego silnika N46, który znamy głównie z modeli takich jak BMW Seria 1 (E87) czy BMW Seria 3 (E90/E91). Mój egzemplarz (E90) po przejechaniu około 180 000 km zaczął prezentować całą gamę klasycznych, niestety, symptomów. Jeśli też masz "przyjemność" z N46, podziel się swoim doświadczeniem! Objawy, które u mnie występują (i są BARDZO typowe dla N46): Spadki mocy i "zacinanie" podczas przyspieszania: Auto traci dynamikę, zwłaszcza w średnim zakresie obrotów, czasem szarpie pod gazem. Nierówna praca na biegu jałowym (Rough Idle): Silnik wyraźnie "poskakuje" na luzie, obroty są niestabilne, czasem wręcz grozi zgaśnięciem. Problemy z rozruchem: Czasem kręci dłużej niż zwykle, szczególnie "na ciepło" lub po krótkim postoju. Duże zużycie oleju: Silnik N46 potrafi jeść olej w zastraszającym tempie - u mnie to nawet 1L na 1000 km! To jedna z jego najsłynniejszych "wad". Zwiększone zużycie paliwa: Współpracuje z punktem 1 i 2. Dymienie (zwłaszcza niebieskawy dym po zwolnieniu): Klasyczny objaw spalania oleju w silniku N46. Rozpoznane i Potencjalne Przyczyny (co mówią fora i mechanicy): Po lekturze dziesiątek wątków i wstępnej diagnostyce, na celowniku są najczęstsze usterki silnika N46: Awaria / Zabrudzenie układu VANOS (zmiennych faz rozrządu): Problemy z VANOS to absolutny hit w N46. Zabrudzone lub zużyte pierścienie tłoczków, uszczelki czy solenoidy potrafią zdemolować pracę silnika. Czyszczenie VANOS często pomaga, ale czasem potrzebna jest regeneracja lub wymiana. Objawy: spadki mocy, nierówne obroty, problemy z rozruchem. Nieszczelność układu dolotowego (Przewody ssące, kolektor dolotowy): Pęknięte przewody ssące (zwłaszcza ten za przepływomierzem) lub nieszczelny kolektor dolotowy (plastikowe uszczelki!) powodują nierozpoznane przez ECU zasysanie powietrza. Objawy: nierówna praca na biegu jałowym, szarpanie, problemy z rozruchem, kody błędów związane z mieszanką. Zużyte / Zatkane uszczelki zaworowe (Valve Stem Seals): Główny winowajca dużego zużycia oleju w N46. Twardnieją, pękają i pozwalają olejowi spływać po trzonkach zaworów prosto do komory spalania. Wymiana uszczelek zaworowych to często konieczność przy wysokim przebiegu. Objawy: niebieskawy dym (zwłaszcza po hamowaniu silnikiem/zwalnianiu), duże żarcie oleju, zapchane katalizatory. Zużyte pierścienie tłokowe: Rzadsze niż uszczelki zaworowe w kontekście żarcia oleju, ale przy bardzo dużych przebiegach lub zaniedbaniach też się zdarza. Diagnoza jest trudniejsza. Awaria czujników: Czujniki wałków rozrządu, czujnik położenia wału korbowego, czujniki lambda (sondy lambda) - ich błędy potrafią symulować poważniejsze usterki. Warto odczytać kody błędów. Problemy z układami pomocniczymi: Zapchany filtr DPF (w wersjach z filtrem), nieszczelności w układzie PCV (przewód przykręcany do pokrywy zaworów), zużyte świece/zapłon. Moje pytania do Was - Wspólna Wymiana Doświadczeń: Czy wymiana uszczelek zaworowych w N46 rzeczywiście znacząco zmniejszyła zużycie oleju? Jak długo po wymianie trzyma się efekt? Ile kosztowała ta usługa? Czyszczenie lub regeneracja VANOS w N46 - ile to kosztuje? Czy przyniosło wyraźną poprawę (moc, płynność)? Polecacie konkretne zestawy naprawcze? Diagnostyka N46 - jakie kody błędów (np. P0015, P0171, P0300) mieliście i co się za nimi kryło? Co warto sprawdzić w pierwszej kolejności? Naprawa vs. Koszty - przy przebiegu ~180tkm i regularnej wymianie oleju - czy remont (uszczelki, VANOS, przewody) ma sens, czy lepiej zacząć szukać następcy? Jakie są realne koszty naprawy silnika N46 w 2023/2024? Polecane warsztaty specjalizujące się w BMW - macie sprawdzone miejsca, szczególnie w okolicy [TWOJE MIASTO/WOJEWÓDZTWO - WPISZ!]? Szukam mechanika, który zna się na BMW i silnikach N46, a nie tylko zgaduje. Podsumowując: Silnik N46 to konstrukcja z potencjałem, ale wymagająca świadomej eksploatacji i niestety, często kosztownych interwencji. Wierzę, że wspólnie uda nam się rozpracować te problemy i wymienić wartościowymi radami! Dajcie znać o swoich doświadczeniach, dobrych mechanikach i rozwiązaniach! Każda informacja jest na wagę złota (a czasem oszczędza złotówki!). Pozdrawiam serdecznie, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.